حریم خصوصی آنلاین در سال 2021: روش های افزایش امنیت در وب


حریم خصوصی آنلاین



این یک واقعیت سختگیرانه تلخ: در سال 2021 هنوز، حریم خصوصی آنلاین کامل وجود ندارد.

شبکه های اجتماعی و وب سایت های خرده فروشی داده های شما را ذخیره می کنند و از آنها برای هدف قرار دادن شما با تبلیغات هدفمند استفاده می کنند.

ISP شما در هر فعالیتی که در اینترنت انجام می دهید را نگه می دارد.

وب سایت ها از کوکی ها برای پیگیری فعالیت شما و هدف قرار دادن شما با تبلیغات در هر کجای وب استفاده می کنند.

و همه اینها حتی اگر در حالت ناشناس در حال مرور اینترنت باشید ، نیز اتفاق می افتد.

اگر این موضوع شما را آزرده خاطر کرده است ، ما شما را سرزنش نمی کنیم. دانستن اینکه کلیه فعالیتهای آنلاین شما توسط شرکتها یا افرادی که هرگز با آنها تعامل نداشته اید پیگیری و تحلیل می شوند ، ناراحت کننده و احتمالا ترسناک است.

خوشبختانه ، چندین روش وجود دارد که می توانید حریم خصوصی خود را تا حد زیادی افزایش دهید ، و در این مقاله ، به شما یاد میدهیم چگونه داده های خود را بصورت ایمن نگه دارید. پس با ما همراه باشید.

1. از VPN استفاده کنید

استفاده از VPN ساده ترین راه برای ارتقا حریم خصوصی آنلاین است. نحوه کار VPN به شرح زیر است:


VPN سرویسی است که به ناشناس ماندن و حفظ حریم خصوصی شما در اینترنت کمک می کند. وقتی به VPN متصل می شوید ، به عنوان پلی بین دستگاه شما و سروری که به آن متصل می شوید عمل می کند.

VPN همچنین داده هایی را که به سرور ارسال می کنید رمزگذاری می کند و اطمینان حاصل می کند که هیچ کس نمی تواند داده های شما را رهگیری و مشاهده کند.

چندین روش وجود دارد که VPN می تواند به افزایش حریم خصوصی آنلاین شما کمک کند ، از جمله:


  • از ردیابی ISP شما جلوگیری می کند. VPN می تواند با رمزگذاری اطلاعات شما ، از ارائه خدمات اینترنت (ISP) برای پیگیری فعالیت آنلاین شما جلوگیری کند.

  • جلوگیری از هک کردن. VPN ها شما را در برابر انواع مختلف حملات سایبری محافظت می کنند.

  • آدرس IP شما را مخفی می کند. آدرس IP شما مانند آدرس خانه منحصر به فرد است. هر شخص با داشتن آدرس IP شما می تواند از آن برای شناسایی اطلاعات خصوصی در مورد شما و فعالیت شما استفاده کند. استفاده از VPN آدرس IP واقعی شما را پنهان می کند.

مطمئن نیستید  کدام ارائه دهنده را انتخاب کنید؟ Bunjee VPN را امتحان کنید. این برنامه با رمزگذاری پیشرفته 256 بیتی ، 100 سرور در 8 کشور و همچنین ویژگی های پیشرفته مانند سوئیچ kill ، جلوگیری از نشت ، اتصالات خودکار و موارد دیگر ارائه می شود.

به یاد داشته باشید همه VPN های موجود حریم خصوصی آنلاین شما را بهبود نمی بخشد. در واقع ، بعضی از آنها بیشتر از منافع خود ضرر می رسانند!

VPN های رایگان برای کسب درآمد از کاربران خود ، اطلاعات کاربران خود را به شرکت ها می فروشند. اگر می خواهید از VPN برای تقویت حریم خصوصی آنلاین خود استفاده کنید ، به جای آن خرید vpn های برتر را انتخاب کنید.

2. کاهش استفاده از رسانه های اجتماعی

تقریباً در هر پلتفرم رسانه های اجتماعی موجود ، فعالیت و داده های شما ثبت می شود و از آنها برای هدف قرار دادن شما با تبلیغات استفاده می شود.

به عنوان مثال ، فیس بوک موارد زیر را دنبال می کند:

  • اطلاعات شخصی. این داده ها شامل سن ، کشور محل سکونت ، وضعیت تأهل و غیره است.

  • فعالیت در فیس بوک. این داده ها شامل تقریباً هر نوع ارتباطی با فیس بوک است. نوع محتوایی را که دوست دارید ، به چه کسی پیام می دهید و حتی آنچه را که می فرستید.

  • فعالیت خارج از فیس بوک. فیس بوک همچنین فعالیت شما را در برنامه های دیگر ردیابی می کند: از کدام وب سایت های رسانه ای بازدید می کنید ، از چه برنامه های دیگری استفاده می کنید. به نظر خیلی ترسناک است.

اگر می خواهید همه اطلاعاتی را که فیس بوک از شما در اختیار دارد مشاهده کنید ، می توانید به تنظیمات حریم خصوصی خود در فیس بوک مراجعه کرده و "download your information" را کلیک کنید.

تنظیمات حریم خصوصی فیسبوک



چگونه می توانید از ردیابی فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی جلوگیری کنید؟ 

رسانه های اجتماعی را ترک کنید. البته شاید این کار به سادگی قابل انجام نباشد ، اما مطمئن ترین راه برای بهبود حریم خصوصی آنلاین است.

  • استفاده از برنامه های تلفن هوشمند را متوقف کنید. اکثر برنامه های رسانه های اجتماعی همه کارهایی را که در دستگاه تلفن همراه خود انجام می دهید ردیابی می کنند. اگر می خواهید از این کار جلوگیری کنید ، استفاده از برنامه را متوقف کنید و مستقیماً از وب سایت بازدید کنید (به عنوان مثال به Facebook.com مراجعه کنید ، به جای نصب برنامه Facebook).

  • برای جلوگیری از ردیابی مکان ،  موقعیت مکانی را در تلفن خود غیرفعال کنید.

  • گزینه های حریم خصوصی خود را بازبینی کنید. می توانید بسیاری از گزینه های حفظ حریم خصوصی را در اکثر شبکه های اجتماعی ویرایش کنید ، مانند افرادی که می توانند پست های شما را ببینند ، چه نوع داده هایی را ردیابی کنند و غیره.

3. به طور دوره ای کوکی ها را حذف کنید

کوکی ها فایل های متنی کوچکی هستند که معمولاً برای بهتر شدن تجربه اینترنت شما ، اطلاعات را ذخیره می کنند.

آنها اطلاعاتی از جمله موارد زیر را ذخیره می کنند:

  • اطلاعات حساب کاربری و آدرس برای صرفه جویی در وقت برای سفارشات و ورودهای بعدی.

  • زمان صرف شده در صفحات وب خاص.

  • خریدهای آنلاین انجام شده است.

  • و چندین نوع اطلاعات دیگر.

در نگاه اول ، کوکی ها نسبتاً بی ضرر هستند ، زیرا برای بهبود تجربه آنلاین شما کار می کنند.

با این وجود ، برخی از نگرانی های مربوط به حریم خصوصی آنلاین با آنها مرتبط است ، زیرا از کوکی ها می توان برای ارائه تبلیغات هدفمند استفاده کرد.

در اینجا یک مثال ساده از نحوه عملکرد آنها آورده شده است:


  1. شما به فروشگاه اینترنتی مورد علاقه خود مراجعه کرده و یک دستکش سفارش می دهید. هنگامی که این کار را انجام می دهید ، یک کوکی در رایانه شما ایجاد می شود که ثبت می کند این جفت دستکش خریداری شده است.

  2. صاحب فروشگاه آنلاین می تواند با استفاده از یک بستر تبلیغاتی مانند فیسبوک یا گوگل افرادی را که قبلاً این جفت دستکش را با تبلیغات شخصی (مثلاً روسری مناسب برای دستکش) خریداری کرده بودند ، هدف قرار دهد.

  3. از آنجا که صاحب فروشگاه از Facebook یا Google برای اجرای تبلیغات استفاده می کند ، این بدان معنی است که تبلیغ کنندگان در هر دو سیستم می توانند شما را با تبلیغات نیز هدف قرار دهند (اگر شما در معیارهای هدف گیری آنها قرار داشته باشید).


اکنون ، با یک نگاه ، ممکن است این اطلاعات بسیار بی ضرر به نظر برسد ، اما داده های ذخیره شده در آن کوکی ها تنظیمات و الگوها را نشان می دهند ، که در نهایت می توانند علیه شما استفاده شوند.

اگر می خواهید از طریق تبلیغات از طریق کوکی ها مورد هدف قرار نگیرید ، این موارد را انجام دهید:

ردیابی کوکی ها را از طریق مرورگر خود کاملاً غیرفعال کنید. در اینجا نحوه انجام این کار با Chrome و Firefox آموزش داده شده است.

بصورت دوره ای کوکی ها را در مرورگر خود پاک کنید.

برای غیرفعال کردن کوکی های ردیاب در وب سایت هایی که بازدید می کنید ، از برنامه ای مانند Privacy Badger یا Disconnect استفاده کنید.

4.از یک مرورگر ایمن تر استفاده کنید

محبوب ترین مرورگرهای اینترنت رفتار آنلاین شما را ردیابی می کنند و از آن برای هدف قرار دادن شما با تبلیغات استفاده می کنند.

به عنوان مثال اگر به سیستم Google Chrome وارد شده باشید ، تقریباً هر کاری را که در وب انجام می دهید ردیابی می کند. یا اگر از برنامه تلفن همراه Chrome در Android استفاده می کنید ، Chrome هر بار که جستجو می کنید مکان شما را به Google ارسال می کند.

اگر می خواهید حریم خصوصی آنلاین خود را ارتقا دهید از یک مرورگر با حریم خصوصی بهتر استفاده کنید. ما Mozilla Firefox یا Brave را توصیه می کنیم.

5. یک آنتی ویروس معتبر نصب کنید

در سال 2021 ، استفاده از آنتی ویروس ها بسیار ضروری است. اگر یک هکر موفق شود به دستگاه شما وارد شود، می تواند آسیب زیادی وارد کند:

  • فایل های شخصی شما را رمزگذاری کرده و باج بخواهید.

  • یک keylogger نصب کنید تا همه کلیدهای کیبورد شما را ضبط کند. با این کار هکر می تواند نام های کاربری و رمزهای عبور شما را برای هر وب سایتی که بازدید می کنید پیدا کند.

  • با نصب نرم افزارهای جاسوسی را بر روی دستگاه شما  انواع اطلاعات و داده های حساس ردیابی کنند.

یک آنتی ویروس مانند VIPRE قبل از اینکه آسیب ببینند ، دستگاه های شما را به طور منظم از نظر تهدیدها و ویروس اسکن می کند.

با این حال استفاده از آنتی ویروس همه چیز نیست. به منظور جلوگیری از آلوده شدن به جاسوس افزار یا انواع دیگر ویروس ها ، به رعایت موارد زیر می تواند  کمک کننده باشد.


  • مراقب فیشینگ باشید. هنگام دریافت ایمیل ، همیشه از قانونی بودن فرستنده اطمینان حاصل کنید. هکرها می توانند به عنوان بانک یا سازمان های دیگر ظاهر شوند ، برای شما لینکی به یک وب سایت آلوده به ویروس ارسال کنند و شما را ترغیب کنند تا روی آن کلیک کنید.

  • از بازدید وب سایت های مشکوک پرهیز کنید.

  • برای هر وب سایتی که مرتباً استفاده می کنید از یک رمز عبور قوی و متفاوت استفاده کنید. جالب است بدانید که  رایج ترین رمز ورود در سال 2019 "123456" بود.

  • مراقب Wi-Fi عمومی باشید. بیشتر آنها از امنیت ناچیزی برخوردار هستند و هکرها از طریق آنها می توانند دستگاه شما را هک کنند.

6. از ابزارهای مدیریت پسورد استفاده کنید

با استفاده از یک ابزار مدیریت پسورد میتوانید اطمینان حاصل کنید که اطلاعات حساب شما به دست سایرین نمی افتد.

در سال 2019 ، حدود 1506 مورد نقض داده در سراسر جهان رخ داده است که بیش از 164 میلیون رکورد در معرض خطر قرار داده است

و بخش عمده ای از این اطلاعات حساب برای مردم عادی بود.

از آنجا که اکثر افراد بیش از 14 بار از رمز عبور مشابه استفاده می کنند ، احتمالاً می توانید حدس بزنید که چگونه این مسئله میتواند بسیار خطرناک شود.

اگر از رمز ورود یکسان برای وب سایت های مختلف استفاده می کنید و فقط یکی از این وب سایت ها هک شود ، یک هکر می تواند با استفاده از این ترکیب نام کاربری و رمز عبور  به حساب های مهم دیگر شما (بانکداری آنلاین ، ایمیل و غیره) وارد شود.

یک راه ساده برای جلوگیری از این سناریو وجود دارد: استفاده از یک ابزار مدیریت رمز عبور.

 ابزارهای مدیریت رمز عبور اینگونه کار می کنند:

  1. شما با یک حساب رایگان ثبت نام می کنید.

  2. هر بار که در وب سایتی حساب کاربری جدیدی ایجاد می کنید ، نام کاربری و رمز ورود به صورت تصادفی ایجاد می شود.

  3. هر زمان که به این وب سایت مراجعه می کنید ، ابزار مدیریت رمز عبور به طور خودکار شما را وارد سیستم می کند.

به این ترتیب ، هیچ یک از گذرواژه های شما یکسان نیستند. بنابراین ، حتی اگر یک رمز عبور به خطر بیفتد ، مجرمان اینترنتی نمی توانند از آن برای دسترسی به حساب های دیگر شما استفاده کنند.

بهترین ابزارهای مدیریت پسورد که می توانید از آنها استفاده کنید، این موارد هستند:

LastPass

Dahlane

Keeper


7. از سرویس های ذخیره سازی ابری استفاده کنید

طی چند سال گذشته ، هک های باج افزار در حال افزایش بوده است.


باج افزار نوعی حمله ویروسی است که در آن هکر به دستگاه شما دسترسی پیدا می کند و تمام داده ها و اطلاعات شخصی شما را رمزگذاری می کند. این نوع حمله باعث می شود دستگاه شما بدون کلید خاصی که مجرم سایبری در اختیار دارد ، از دسترس خارج شود.

اگر بخواهید داده های خود را پس بگیرید ، آنها از شما باج  می خواهند.

اگر این اتفاق برای شما بیفتد ، به غیر از پرداخت مبلغ باج ، هیچ کاری نمی توانید انجام دهید ، زیرا بدون رمز ویژه هیچ راهی برای رمزگشایی داده ها وجود ندارد.

یک راه ساده برای مبارزه با باج افزار وجود دارد: شما باید همیشه آماده باشید.

همیشه باید از فایل ها و داده های شخصی خود در یک درایو امن و ابری پشتیبان تهیه کنید. به این ترتیب ، حتی اگر در نهایت با حمله باج افزار مواجه شوید ، از همه چیز پشتیبان تهیه خواهید کرد و ذره ای نگران نخواهید بود.

8. از یک موتور جستجوگر با محوریت حریم خصوصی استفاده کنید

بر کسی پوشیده نیست که بیشتر موتورهای جستجو فعالیت شما را ردیابی می کنند. تقریباً هر چیزی که در Google جستجو می کنید برای شناسایی عادت های اینترنتی شما و هدف قرار دادن شما با تبلیغات استفاده می شود.

با این حال ، یک موتور جستجو وجود دارد که به هیچ وجه فعالیت های آنلاین شما را ردیابی نمی کند: DuckDuckGo.

این موتور جستجو فعالیت شما را ردیابی نمی کند یا شما را با تبلیغات هدف قرار نمی دهد ، بنابراین اگر به دنبال یک مرورگر محرمانه محور هستید ،بهترین گزینه برای شماست.

اما DuckDuckGo یک نکته منفی دارد: از آنجا که این موتور جستجو اطلاعات شما را جمع نمی کند ، نمی تواند نتایج شخصی را ارائه دهد. بدین معنا که نتایج جستجوی شما به اندازه Google مفید و دقیق نخواهد بود.

9. از  پیام رسان های رمزگذاری شده استفاده کنید

اکثر برنامه های پیام رسان رمزگذاری نشده اند.

بدین معنی که شرکت پشت برنامه می تواند پیام شما را بخواند و از آن برای ارائه بهتر تبلیغات به شما استفاده کند.

به عنوان مثال اگر با یکی از دوستانتان در Facebook در در حال گفتگو می کنید ، نباید شروع به دیدن تبلیغات برای وب سایت های دستورالعمل یا وسایل آشپزی کنید.

اگر  می خواهید پیام خود را خصوصی نگه دارید، می توانید از یکی از محبوب ترین برنامه های پیام رمزگذاری شده استفاده کنید.

از آنجا که پیام ها رمزگذاری شده اند ، به این معنی است که حتی شرکتی که پلتفرم پیام رسانی را در اختیار دارد قادر به خواندن مکالمات شما نخواهد بود.

برخی از بهترین این پیام رسان ها عبارتند از:

Theema

Signal

Wire


10. از Ad Blocker استفاده کنید

از تبلیغات مزاحم که در اینترنت شما را دنبال می کنند خسته شده اید؟ ما شما را سرزنش نمی کنیم. بعضی اوقات ممکن است تبلیغات آزاردهنده شوند.

اگر می خواهید از شر همه تبلیغات ناخواسته خلاص شوید ، می توانید از افزونه  مرورگر adblocker استفاده کنید.

Ad blocker



و اگر اتفاقاً از تبلیغات در وب سایت های خاص لذت می برید ، همیشه می توانید آنها را در لیست سفید قرار دهید تا همچنان آنها را ببینید.

جمع بندی

امیدوارم راهنمای ما برای حفظ حریم خصوصی آنلاین مفید واقع شده باشد. اکنون به سرعت مهمترین نکات مربوط به حریم خصوصی را که تاکنون شرح داده ایم ، مرور می کنیم:

همیشه از VPN استفاده کنید. خرید VPN می تواند به شما کمک کند فعالیت آنلاین خود را از چشم افراد ناخواسته پنهان کنید و از خود در برابر حملات سایبری محافظت کنید.

فعالیت در شبکه های اجتماعی خود را کاهش دهید (یا کاملاً آن را ترک کنید). شبکه های اجتماعی به طور منظم داده های شما را استخراج می کنند و شما را با تبلیغات هدف قرار می دهند. بنابراین ، اگر می خواهید حریم خصوصی آنلاین خود را بهبود ببخشید ، باید تا آنجا که ممکن است از آنها دوری کنید.

از همه ابزارهای ضروری حفظ حریم خصوصی آنلاین ، از جمله آنتی ویروس ، ابزار مدیریت رمز عبور ، و برنامه پیام رسان های رمزگذاری شده و موتور جستجوی ایمن برای حفظ حریم خصوصی استفاده کنید.

پست‌های معروف از این وبلاگ

دلایل افت سرعت VPN ها و راهکارهای افزایش سرعت

راهنمای استفاده از بایننس با استفاده از VPN با IP ثابت برای کاربران ایرانی

ایمن کردن تلفن هوشمند در برابر هکرها